Wanneer je zelf social media kanalen gebruikt weet je dat er geen ontkomen meer is aan advertenties. Dit wordt niet altijd door iedereen goed ontvangen, maar toch is er een reden dat we niet meer zonder kunnen: het werkt. En hoe! In dit artikel leggen we uit wat social advertising is en waarom het zo goed werkt.
Wat is social advertising?
Met social media advertising plaats je advertenties die worden getoond aan gebruikers van social media platforms zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Deze platformen zijn heel goed zijn in het creëren van gesegmenteerde gebruikersprofielen op basis van gedrag. Omdat de platformen inzicht hebben in de interesses van hun gebruikers, kunnen ze met deze informatie heel makkelijk bedrijven aan een passende doelgroep koppelen.
Bedrijven kunnen hun merk promoten of hun producten en diensten verkopen met zeer relevante advertenties. Met social media advertising toon je dus gemakkelijk de juiste advertentie uitingen aan het juiste publiek en op het juiste moment van de klantreis.
Voordelen van social advertising
Omdat je wilt dat jouw advertenties getoond worden waar jouw doelgroep zich bevindt, is het belangrijk om het juiste kanaal te kiezen. Met 2.85 miljard maandelijks actieve gebruikers is de kans groot dat jouw klanten zich op Facebook bevinden. Maar je kunt ook op Instagram adverteren. Dit platform heeft inmiddels ook 1.074 miljard gebruikers. Kies je voor LinkedIn advertising? Dan kun je inmiddels meer dan 756 miljoen professionals bereiken.
Met zo’n groot bereik is het vanzelfsprekend dat social media advertising rendement op je investering (ROI) oplevert. Andere grote voordelen van adverteren op social media zijn:
- De segmentatie: Door uitgebreide gebruikersprofielen kun je heel goed inzoomen op exact de juiste doelgroep. Daarnaast kun je bijvoorbeeld websitebezoekers opnieuw bereiken.
- Veel snelheid: Resultaten behalen via andere kanalen kost meer tijd. Content marketing en SEO hebben vaak meer tijd nodig om resultaat te behalen.
- Lage kosten: De kosten van adverteren op social media zijn over het algemeen laag, maar de resultaten juist weer erg consistent. Dit helpt je om een duidelijke forecasts op te stellen.
- Naamsbekendheid: Social media advertising is een sterk middel om jouw merk zichtbaar te maken onder je doelgroep. Dit draagt bij aan een betere branding.
Dit zijn enkel een paar voordelen van adverteren op social media. De daadwerkelijke successen zijn grotendeels afhankelijk van een goed opgezette strategie. Deze kun je zelf uitwerken, of je kunt de hulp van een gespecialiseerd bureau inzetten. Wij wensen je in ieder geval veel succes en hopen dat je snel de vruchten mag plukken van de voordelen van social advertising.