We leven tegenwoordig in een fantastische periode. Technologie was nog nooit zo geavanceerd, en zaken waar we een paar decennia geleden alleen maar over konden dromen zijn nu werkelijkheid geworden.
Denk bijvoorbeeld aan je smartphone. Als je 50 jaar geleden tegen iemand zou hebben gezegd dat je een supercomputer in je zak zou hebben waar je muziek mee kon afspelen, foto’s mee kon nemen, miljoenen bestanden kon opslaan, en waar dan ook verbonden zijn met de rest van het wereld via een globaal online netwerk, zou die je gek hebben verklaard.
Maar vandaag de dag is dat werkelijkheid, en als we naar huidige trends kijken is het zeer waarschijnlijk dat de technologische vooruitgang die we tot nu toe hebben gezien slechts een voorproefje is van wat ons te wachten staat in de rest van de 21ste eeuw.
Het concept van het “Metaverse” is iets wat al jarenlang bestaat, maar wat tot zeer recent als science-fiction werd gezien. Voor veel mensen blijft het een onrealistisch idee, maar binnen een goeie tien jaar is het Metaverse werkelijkheid.
Het zal onze levens onherroepelijk veranderen, en een impact hebben op min of meer elke sector die je maar kan bedenken.
Een van de sectoren die wellicht zeer sterk zal groeien in het Metaverse is iGaming, oftewel online gokken. Het is waarschijnlijk dat elk nieuwe online casino dat binnenkort op de markt komt deze technologie zal moeten gebruiken.
Er zijn tal van voor- en nadelen verbonden aan een dergelijk concept, er zijn heel veel voorstanders maar ook wat tegenstanders. Wat de toekomst zal brengen en hoe het Metaverse zich precies zal ontwikkelen (en of dat positief of negatief zal zijn) in de online gokmarkt is nog een beetje koffiedik kijken, maar op dit moment kunnen we wel al wat speculeren.
In dit artikel leggen we het Metaverse wat meer uit, kijken we naar de geschiedenis ervan, en wat voor impact het zal hebben op iGaming.
Wat is het Metaverse precies?
Het Metaverse is een online, globale en volledige meeslepende virtuele wereld. Door een combinatie van het internet, Virtual – en Augmented Reality kunnen mensen van over de hele wereld zich in een digitale wereld begeven en met elkaar interageren.
Deze virtuele wereld zal volledig gesimuleerd worden, maar dankzij de VR technologie (denk aan headsets, handschoenen en andere hulpmiddelen), steeds realistischer-wordende graphics en universele verbondenheid met het internet kan het Metaverse net echt lijken.
Een virtuele samenleving.
Een voorbeeld van een Metaverse kan je zien in de film Ready Player One uit 2011, waar mensen samenkomen in een VR wereld en interageren door middel van een headset en handschoenen.
Metaverse en iGaming
Het staat zonder twijfel vast dat gokken een gigantisch populaire bezigheid is, en online gokken is een globale miljardenindustrie.
Ook in Nederland is dit zeer populair, en al zeker sinds de Wet Kansspelen op Afstand in werking is getreden en online gokken legaal werd.
Online casino’s (iGaming) hebben tal van voordelen ten opzichte van “offline” fysieke casino’s, vooral dan het gemak om te beginnen spelen waar en wanneer je ook wil. Je moet er geen mooie kleren voor aandoen, je hoeft niet naar een casino te rijden, het enige dat je moet doen is je computer, tablet of smartphone openen en je kan waar en wanneer dan ook een gokje wagen.
Maar ondanks al dat gemak blijven fysieke casino’s spelers trekken. Het blijft immers leuk om de authentieke sfeer van een “echt” casino te kunnen opsnuiven, je volledig onder te dompelen in een goktempel in pakweg Las Vegas of Macau.
Het Metaverse kan hier verandering in brengen, en kan het gemak van online casino’s combineren met de authentieke casinosfeer van de fysieke varianten.
Dat is de eerste, meest duidelijke en wellicht meest impactvolle manier waarop iGaming en het Metaverse zullen interageren.
Stel je voor dat je, nog steeds vanuit je luie zetel, in een Metaverse casino kan binnenstappen. Je zet je smartphone aan, doet je headset en VR-handschoenen aan, en je bent vertrokken.
Je kan doorheen een virtueel luxueus casino wandelen, eens stoppen bij een roulette- of pokertafel, een praatje slaan met andere spelers (die wellicht aan de andere kant van de wereld zitten), of wat je dan ook maar wenst.
Of liever ergens op een piratenboot of in een maffiakelder wat gaan gokken? De mogelijkheden zijn bijna onbeperkt.
Cryptocurrency
Daarnaast kunnen we ook wijzen op het feit dat Metaverse casino’s gebruik kunnen maken van cryptocurrency in plaats van fiatgeld om mee te gokken.
Digitale munten in een digitale wereld.
Omdat cryptocurrency gebaseerd is op de blockchain, zal gokken met cryptomunten in theorie een veel hoger niveau van transparantie, privacy en veiligheid kunnen aanbieden dan het huidige systeem – waar het huis altijd een voordeel heeft, de overheid je in de gaten kan houden, en waar er helaas nog steeds misbruiken voorvallen.
Wanneer een winst of een verlies op de blockchain wordt opgeslagen, staat dit onherroepelijk voor altijd vast, en niemand kan jouw winst dus afnemen.
De kosten om geld te storten, in te zetten of op te nemen zijn ook heel wat lager (of zelfs onbestaand) bij cryptocurrency.
Dit is dus op het eerste gezicht een gigantisch voordeel voor spelers, want niet alleen zullen ze in theorie meer en frequenter winnen, ze kunnen ook meer van hun geld houden.
En voor de Metaverse casino’s zal het ook een voordeel zijn, want hoewel ze minder geld zullen binnenhalen per speler per transactie, is het wel waarschijnlijk dat er meer spelers zullen zijn die meer transacties zullen uitvoeren.
Nadelen
Het Metaverse heeft dus duidelijk tal van voordelen voor de iGamingindustrie, maar we mogen niet vergeten te vermelden dat er ook nadelen zijn.
Om te beginnen kan een dergelijke virtuele wereld een ideaal toevluchtsoord zijn voor mensen die zich niet goed voelen in de echte wereld. Dat lijkt een voordeel, maar als die meer en meer tijd beginnen te spenderen in het Metaverse, zullen ze minder tijd hebben voor hun verantwoordelijkheden in het echte leven, zoals geld verdienen, hun gezondheid, familie en vrienden, enzovoort.
Een verslaving, of het nu een gokverslaving of een andere vorm is, kan dus wellicht veel sneller voorvallen in het Metaverse.
Daarnaast is er ook een kwestie van online veiligheid. Vooral in de eerste beginnende jaren zal het Metaverse nog een beetje het Wilde Westen zijn, een plek met heel veel mogelijkheden maar ook gevaren voor mensen die niet goed opletten.
Net omdat deze technologie zo nieuw is, kunnen er altijd criminelen zijn die misbruik maken van de onwetendheid van beginners en het gebrek aan wetgeving.
Conclusie
Het Metaverse is geen science-fiction meer, en de kans is zeer groot dat we binnen tien jaar er reeds met z’n allen op dagelijkse basis in vertoeven.
Dat brengt tal van mogelijkheden met zich mee, en vooral de iGamingindustrie kan sterk baten bij de massale aanvaarding en gebruik van deze technologie.
Hier komen voor- en nadelen bij, net als bij elke andere nieuwe technologie.
Hoe deze sector zich precies zal ontwikkelen moeten we nog afwachten, maar het staat vast dat het Metaverse onze (iGaming) levens voor altijd zal veranderen.