Je wil een website die converteert. Waarbij je veel producten verkoopt of offertes de deur uit kan sturen. Om dat voor elkaar te krijgen, moet je constant je website optimaliseren en testen. Dat testen kun je het best doen door middel van A/B testen. Dit is een veelgebruikte manier om te onderzoeken welk element zorgt voor een hoger conversieratio. In dit artikel leggen we je uit waar je op moet letten bij A/B testen.
Wat is A/B testen?
Bij A/B testen, ook splittesten genoemd, onderzoek je twee varianten van één pagina of een onderdeel van een pagina. De ene helft van de website bezoekers krijgt variant A te zien, de andere helft variant B. Vervolgens kun je de conversieratio’s van deze twee versies met elkaar vergelijken, zodat je weet welke variant voor meer conversie zorgt.
Voordat je start
Er zijn een aantal factoren die je in je achterhoofd moet houden als je begint met A/B testen. Dat begint met wát je wil testen. Hiervoor stel je van tevoren een hypothese op. Maak dit ook concreet, bijvoorbeeld een rode CTA-button versus een groene CTA-button. Als je gaat testen, doe dan één verandering per experiment. Wanneer je meerdere elementen tegelijk test, kun je nooit achterhalen of de verandering in de conversieratio aan die ene aanpassing ligt.
En dan zijn er nog twee dingen die je moet berekenen. De eerste is de target groep die je wilt meenemen en de tweede is de lengte van de steekproef. Hier zijn speciale calculators voor die je kunt gebruiken.
Welke elementen kun je testen?
Je kan veel verschillende elementen testen bij je A/B test. De meest voorkomende opties op je website zijn:
- Titels
- CTA-buttons
- Teksten
- Afbeeldingen
- Links
Ook kun je je mails, nieuwsbrieven of Google Ads campagnes A/B testen.
Welke tools kun je gebruiken bij A/B testen?
Om A/B testen eenvoudiger te maken, kun je gebruikmaken van een tool. Met een tool kun je je conversieratio meten. Ook hebben sommige tools extra opties, zoals heatmaps, zodat je in de gaten kunt houden hoe een bezoeker over een pagina beweegt.
De volgende tools zijn erg populair voor A/B tests:
- Google Optimize
- VWO, Visual Website Optimizer
- AB Tasty
- Optimizely
Resultaten analyseren
Aan de hand van bovenstaande tools krijg je veel inzichten in de resultaten van je A/B test. Het is daarom belangrijk dat je van tevoren duidelijk hebt waar je naar wilt kijken: je hypothese. Dit kan bijvoorbeeld het aantal klikken op een CTA-button zijn, maar ook een ingevuld contactformulier. De gegevens van de twee varianten kun je dan naast elkaar leggen om conclusies te trekken.
Zie je dat één van de twee varianten beter converteert? Trek dan niet te snel een conclusie, maar onderzoek ook of er geen andere oorzaak kan zijn. Is alles uitgesloten en zie je dat de één het beter doet dan de ander? Dan kun je de wijzigingen gaan doorvoeren op je website.
Onthoud wel dat conversieoptimalisatie een doorlopend proces is. Je test bij iedere A/B test namelijk maar één element op je website. Wil je je conversieratio nog meer verhogen? Dan kun je dus veel elementen onder de loep gaan nemen.