Run jij een online winkel? Dan ken je je klanten waarschijnlijk minder goed dan wanneer je een ‘stenen’ exemplaar zou bezitten. Je weet niet hoe ze eruitzien, wat hun favoriete kleur is, op welke dag ze meestal even langskomen of naar welk specifiek product ze op zoek zijn. Maar pak je het slim aan, dan kun je wel heel veel over ze te weten komen.
Wie zijn die mensen?
Als online winkelier kun je vaak meer te weten komen over je klanten dan je zou denken. Een kwestie van slim omgaan met de statistieken van je website. Nee, daarin zie je niet hoe je klanten eruitzien, vind je ook niet hun verjaardagen en leer je ook niet wat hun favoriete kleur is. Wel kun je zien hoelang mensen op je site blijven, hoe vaak ze terugkeren en welke pagina’s zij het meest bezoeken. En dat is belangrijke informatie waar je wat mee kan!
Als winkelier wil je graag dat mensen zo lang mogelijk op je site blijven hangen; dat betekent dat de kans groot is dat zij iets kopen. Bovendien wil je graag dat zij nog eens terugkomen, want trouwe klanten, die zijn heel wat waard. Zie je dat je statistieken op dit gebied mooie waardes laten zien, dan weet je dus dat je op de goede weg bent.
Hoe komen ze op je site terecht?
Een ander interessant punt dat je uit je statistieken kunt halen, is hoe mensen op je site terecht zijn gekomen. Vaak zal dat via een zoekmachine zijn, omdat we nog maar zelden zelf een URL volledig intypen. Daarbij is het goed om eens naar de zoekwoorden die zij gebruiken te kijken.
Verkoop je bijvoorbeeld herenschoenen, dan wil je graag mensen op je site die inderdaad op zoek zijn naar herenschoenen. Als je veel mensen binnen ziet komen op het woord ‘schoenen’, en daarna weer snel ziet vertrekken, dan zit er iets niet goed. Grote kans dat zij op zoek waren naar damesschoenen, bijvoorbeeld. Je bezoekersaantallen kunnen dan hoog zijn, maar het aantal effectieve klanten nog steeds klein.
Goede SEO kan je helpen om dit te voorkomen. Door te weten welke zoekwoorden belangrijk zijn voor je site, en deze op de juiste manier te gebruiken, maak je de kans op succes groter. Een goede analyse is daarbij van groot belang. Want waar je misschien verwacht dat ‘herenschoenen’ is wat mensen intypen als zij herenschoenen zoeken, blijkt dit opvallend vaak ‘schoenen heren’ te zijn. Ook dan wil je natuurlijk dat ze op jouw site terechtkomen!
Naast SEO is ook SEA een goede manier om meer gerichte bezoekers binnen te krijgen. Door niet alleen te vertrouwen op de uitkomsten van een zoekopdracht, maar bij sommige ook actief te adverteren, vergroot je je kansen op succes. Let er wel op dat goed omgaan met zoekmachines bijna een wetenschap is; de meeste winkels die het goed aan willen pakken schakelen hier hulp bij in van experts.