Google verzamelt dagelijks allemaal informatie over jou. Dit gigantische bedrijf weet waarschijnlijk meer over jou dan de overheid. Alles wat jij op google doet wordt vervolgens opgeslagen in je Google account. In deze blog willen wij jou een duidelijker overzicht geven over hoe Google nou precies werkt en wat dit gigantische bedrijf allemaal van je weet.
Wanneer is Google opgericht en hoe is het ontstaan?
Voordat we verder in de werking van Google duiken, is het belangrijk om wat meer over de geschiedenis van dit interessante bedrijf te weten. Google begon in 1996 als schoolproject van Larry Page en Sergey Brin. Terwijl oude zoekmachines de posities rangschikten door middel van het aantal keer dat een zoekwoord op een pagina verscheen, bedachten Page en Brin iets nieuws: de Google pagerank. Dit wordt bepaald door het aantal verwijzingen naar je website en de relevantie van die verwijzingen. Zo zal een verwijzing, oftewel een backlink, van een relevante website meer waard zijn dan irrelevante verwijzingen. Om met jouw website bovenaan de Google zoekmachine te komen is het belangrijk dat je veel backlinks hebt en dat de kwaliteit van deze links goed is. Op 4 september 1998 werd het bedrijf Google opgericht. De werkelijke domeinnaam “Google” werd geregistreerd op 15 september 1997. Page en Brin en gaven hun zoekmachine enige tijd later de naam ‘Google’, een woordspeling op het woord ‘googol’. In de wiskunde is Googol een aanduiding van een getal met de waarde 10100.
Wat doet Google?
Google heeft indrukwekkend veel data over jou opgeslagen in je Googleaccount. Uit een onderzoek van de Universiteit van Amsterdam blijkt dat Google van 70% van alle unieke internetgebruikers verdeeld over meer dan 100 landen in de wereld weet wat ze uitspoken en wanneer ze dit doen. Best gek, he? Want dit gebeurt eigenlijk allemaal zonder dat veel mensen het weten. Jij mag gebruikmaken van alle mooie diensten die Google biedt en in ruil daarvoor mag Google al je gegevens verzamelen en verkopen. Hoe meer gegevens deze zoekmachine van je verzamelt hoe beter het je kan koppelen aan interessante adverteerders. Google haalt dan ook 97% van zijn inkomsten uit de gegevens van gebruikers. Dit doen ze doormiddel van gepersonaliseerde advertenties. En met deze advertenties verdienen ze bakken met geld. Volgens Forbes staat het bedrijf op nummer 3 van de meest waardevolle bedrijven in de wereld. Google is dan ook zo ongeveer 367 miljard Dollar waard. En dat allemaal door jouw gegevens.
Wat weet Google van mij?
De eerste vraag die waarschijnlijk in je opkomt is: wat weet Google dan allemaal van mij én waarom zijn mijn gegevens zo waardevol? Deze vraag hebben meerdere mensen gehad. Zo ook een Slowaakse software-engineer. Hij besloot het een en ander uit te zoeken, door het simpelweg gewoon te googelen. Maar wat hij had gevonden, was eigenlijk helemaal niet ingewikkeld om te vinden. Google is namelijk behoorlijk transparant over wat ze van je weten. Alleen staat dit allemaal beschreven in de ‘kleine lettertjes’ waardoor veel mensen het overslaan.
Algemene informatie
Een van de manieren waarop Google aan zijn informatie komt, ben jij zelf. Jij geeft bij het aanmaken van een Google account algemene informatie zoals je naam, leeftijd en geslacht. Dit gebeurt wanneer je een Gmail-account aanmaakt of een Android telefoon gebruikt. Verder houdt Google in de gaten waar jij naar zoekt en waar je op klikt. Zo kunnen ze een beeld vormen van jouw interesses. Ze kijken zelfs naar hoe lang jij ergens naar kijkt om te zien of je het leuk vindt. Zo kunnen ze bijvoorbeeld zien dat jij kinderen hebt doordat je bijvoorbeeld naar ‘baby-kleding’ hebt gezocht. Omdat Google nu weet dat jij de ouder bent en dus op zoek bent naar baby kleding geeft Google dus suggesties voor kinderkleding. Kijk jij vaak op schoenen websites, dan is er een grote kans dat jij overal schoenen advertenties voorbij ziet komen. Google speelt gewoon handig in op jouw wensen en zoekgeschiedenis. Wil je jouw advertenties veranderen? Volg dan onderstaande stappen:
- Ga naar jouw eigen account om naar de Google-instellingen te gaan. Klik vervolgens op ‘accountgeschiedenis’.
- Scroll naar beneden en dan zie je onderaan ‘advertenties’ staan. Klik naast dit kopje op ‘instellingen bewerken’.
- Nu kun je alle informatie zien die Google over jou weet. Scroll naar beneden tot je het kopje ‘interesses’ ziet en klik in de kolom ernaast ‘Google-advertenties op internet’ op ‘bewerken’.
- Nu krijg je een overzicht van wat Google denkt dat jouw interesses zijn. Als je Google een handje wilt helpen kun je hier zelf ook interesses verwijderen of aan toevoegen.
Google dashboard
Veel mensen weten niet dat je op je eigen Google dashboard het antwoord kunt vinden op al je privacy vragen. Dit is wat je op je eigen dashboard kunt vinden:
- Wie Google denkt dat jij bent, vind je daar via ‘Advertentie-instellingen’
- Waar je allemaal bent geweest, via ‘Locatiegeschiedenis’
- Wat je in je leven opgezocht hebt, in je ‘Web- en app activiteiten’ en zelfs je ‘Youtube zoek- en kijkgeschiedenis’
- Welke andere partijen dat nog meer van je weten, zie je in ‘gekoppelde apps en sites’.
Je kunt al deze losse onderdelen ook zelf bewerken of uitzetten. Bij elk onderdeel staat namelijk een schuifje met de optie in- of uitschakelen. Vind je het fijn dat Google gegevens gebruikt om jouw web ervaring zo optimaal mogelijk te maken? Dan kun je alle schuifjes aan zetten. Vind je dit niet prettig? Dan kun je ervoor kiezen om het uit te zetten.
Moet ik er bang voor zijn?
Misschien vraag je je nu af of je bang moet zijn dat Google zo veel van je weet. Het is goed om te weten dat alle informatie bedoeld is voor niets anders dan commerciële doeleinden. Google wil geld aan je verdienen en doet dat door de sites die je bekijkt te personaliseren op jouw voorkeuren. In principe niks mis mee, want waarschijnlijk zie je – als je bijvoorbeeld een jonge moeder bent – liever advertenties van babywagens dan van mannenkleding. Daarnaast heb je het allemaal zelf in de hand. Jij kan het aan- en uitzetten en jij bent degene die Google alle waardevolle informatie geeft. Als je dit niet fijn vindt, kun je er voor kiezen om dat niet te doen.